Święta Bożego Narodzenia: radosna, rodzinna atmosfera, pyszne świąteczne potrawy, wspaniałe prezenty… Ale  bywa też inaczej: samotność, niestrawność, stres, pospiech i bieganina. Jak sprawić, by święta były zdrowe, przyjemne, spędzone z lekkością w sercu i lekkostrawne? Oto rady!

Jak nie dać się świątecznym stresom?

Świąteczna bieganina – kolejki po zakupy, sprzątanie, gotowanie, trudność z wyborem prezentów, presja dobrego zaprezentowania się przed rodziną… Święta Bożego Narodzenia i przygotowania do nich obfitują w sporo napięć. Aby nie dać się świątecznemu stresowi, zastosuj kilka prostych zabiegów i technik relaksacyjnych, które możesz zastosować w każdej sytuacji

  •  oddychaj – głębokie oddychanie stosowane jest w wielu technikach relaksacyjnych, świetnie bowiem pomaga okiełznać stres. Usiądź komfortowo z wyprostowanymi plecami, bierz wdech przez nos i zastąp płytkie oddechy z poziomu klatki piersiowej głębokimi, z przepony. Połóż jedną dłoń na klatce piersiowej, a drugą na brzuchu na wysokości przepony. Jeśli podczas oddechu unosi się ta druga, oznacza to, że oddychasz prawidłowo
  • zrób sobie zmysłowe przyjemności – domową muzykoterapią i aromatoterapię. Zafunduj sobie ulubiony, relaksujący zapach (np. w postaci pachnącej świecy czy olejków) i lubianą, uspokajająca muzykę
  • napnij i rozluźnij mięśnie – możesz to zrobić tylko z wybrana grupą mięśni (np. kark) albo całym ciałem – w tym drugim przypadku połóż się wygodnie i rozpocznij od stóp, a skończ na twarzy.

- bądź uważny – tak zwana uważność (mindfulness) polega na koncentrowaniu się na tym, co dzieje się tu i teraz – aktualnych bodźcach zmysłowych i uczuciach. To idealny pomysł na pozbycie się znaczącej części stresów i zmartwień – zwykle bowiem stresujemy się i martwimy tym, co już nastąpiło, lub tym,  co dopiero ma nastąpić

Sposób na dietetyczne i lekkostrawne Święta

Smażenie, tłuste sosy majonezowe, stosy słodkich ciast… Święta nie są najłagodniejsze ani dla sylwetki i zdrowia, ani dla żołądka i wątroby.  Oto kilka rad, jak zminimalizować te negatywne skutki świętowania.

W przygotowanych przez siebie potrawach:

  • zastąp biały cukier zdrowszymi substancjami słodzącymi: ksylitolem (cukrem brzozowym) lub erytrolem
  • zastąp, przynajmniej częściowo, majonez sosem sporządzonym na bazie jogurtu naturalnego
  • zamiast smażyć rybę, upiecz ją w folii w piekarniku lub ugotuj na parze

Gdy już zasiądziesz do posiłku:

  • jedz niewielkie ilości pożywienia na raz, kosztując drobnych ilości różnych potraw, unikniesz późniejszego uczucia przejedzenia
  •  zamień siedzenie przy stole na inną aktywność. Zwyczaj siedzenia długo przy stole sprawia, że jemy więcej, niż potrzebujemy. Zaproponuj bliskim cos innego: wspólne obejrzenie zdjęć, zagranie w grę planszową, wspólny spacer czy choćby „odpoczynek” po jedzeniu przy kawie i herbacie

Lekarstwo na samotność

Święta, zwyczajowo spędzane z bliskimi, to trudny czas dla wielu osób starszych, tych osamotnionych z racji wieku (np. wdowieństwo), ograniczonej mobilności związanej ze złym stanem zdrowia i zbyt dużych odległości dzielących ich od rodziny. Co można poradzić na doskwierająca samotność?

  • rozejrzyj się i popytaj, czy twoi znajomi i sąsiedzi również nie stoją przed perspektywą samotnych świąt. Może zamiast osobno, spędzicie te dni wspólnie, ciesząc się wzajemnym towarzystwem?
  • sprawdź, czy w sąsiedztwie nie są organizowane spotkania świąteczne – np. przez wspólnotę mieszkańców. A jeśli masz ochotę zrobić coś dobrego dla innych, dowiedz się, na przykład za pośrednictwem sieci, czy nie ma w okolicy organizowanych wydarzeń charytatywnych, w których możesz pomóc jako np. wolontariusz. Bywa, że nic nie daje równie dużego poczucia sensu, spełnienia i radości, jak pomoc innym i wspólne działanie w dobrej sprawie.

Dane kontaktowe

Fundacja "Dr Clown"

ul. Jagiellońska 58 lok.128a

03-468 Warszawa

tel.(+48 22) 854 05 01

e-mail: info@drclown.pl

 

Newsletter

© 2015 Fundacja "Dr Clown". All Rights Reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone